19 February 2014

Monolog diri #1

Terngiang-ngiang luahan hati A semalam.. paling tak lupa masa part dia mengaku kejahilan dirinya.. ya, aku, dia dan semua manusia melakukan kesilapan.. secara sedar atau tidak..rela hati atau terpaksa.. sengaja ataupun tidak.. bukan tidak tahu dosa dan pahala.. bukan tidak tahu halal dan haram.. bukan tidak diberi didikan agama.. tapi bila nafsu melebihi kewarasan, semuanya ditolak ketepi..

.....

Mungkin ada yg rasa bangga dengan dosa-dosa yg dilakukan.. tapi pasti ada kekesalan yg melekat dalam hati.. nak berubah tapi takut.. takut akan melakukannya lagi.. takut hilang kawan sekeliling.. nak berubah tapi banyak yg mempengaruhi, menghasut.. akhirnya terjebak lagi.. 

.....

Aku berjalan sendirian.. memandang langit biru yg terbentang luas.. mengertinya aku betapa kerdilnya aku dimuka bumi ini.. tiada kawan disisi.. tiada sesiapa yg menemani.. hanya aku sendiri.. menghayati keindahan dunia ini.. ok aku tipu.. bukan itu yg aku hayati.. tapi aku memikirkan betapa besarnya.. betapa banyaknya dosa-dosa laluku.. jika ia seluas langit itu.. laratkan untuk aku memikulnya dengan diri aku yg kerdil ini??


.....

Kalau zaman belasan tahun dulu.. kawan ibarat segala-galanya.. sentiasa ada untuk bersuka ria.. mencipta kenangan dan berjanji untuk tetap bersama hingga keakhirnya.. masa terus berlalu.. bila aku jalan sendirian.. kadang rasa sunyi.. kadang rasa sedih.. kadang rasa kosong.. kadang rasa tenang.. bukan kawan-kawan menjauh.. tapi masing-masing punya jalan sendiri.. punya takdir sendiri.. baru la aku tahu, perjalanan ini bersendiri.. bila usia semakin meningkat, bersendirian lebih menyeronokkan..

.....


No comments: