22 October 2013

Sediakan payung sebelum hujan

Peribahasa melayu: Sediakan payung sebelum hujan
Maksudnya: Berwaspada sebelum ditimpa kesusahan

Peribahasa yang aku pegang.. 
Sebab kita tak tahu waktu kita dalam kesusahan, memerlukan pertolongan, ada atau tidak orang yang akan bantu kita.. 
Even kawan baik sekali pun, sebelum minta tolong, don't expect they will always say "yes" because you'll probably hurt when they say "no"..

so, better ada back up plan walau sekecil-kecil perkara yang dilakukan.. semuanya tak dijangka.. 
Sebab tu aku lagi prefer buat sendiri selagi mampu, kalau tak mampu baru minta bantuan orang.. 
mungkin sebab perkara ni aku jadi seorang yang independent and detail person..(-,-)"

Lagipun nak jumpa orang yang betul-betul boleh diharapkan, yang sanggup susah senang untuk kita sangat susah.. Lagi-lagi yang melibatkan persaingan.. memang one in the million.. 

But,
Thanks Allah sebab aku masih ada kawan-kawan yang sanggup susah untuk aku.. 
Biarpun bukan untuk semua perkara tapi salah seorang daripada mereka pasti ada untuk "payungi" aku ketika "hujan"..

ReFL: Mesti la kecewa bila kawan tak nak tolong kita..

No comments: